2010. március 22., hétfő

Fizetős tartalom - Felhasználói élmény nélkül nem megy


A Felhasználói Élmény - User Experience divatos rövidítésben a UX web karrierje azzal kezdődött, hogy a hasonló tematikájú web helyeket sikerüljön markánsan megkülönböztetni egymástól. Későbbiekben a SEO-val párosítva olyan re-design siker eszköze lett, ami jelentős kampány és hirdetési bevételeket tudott generálni a webhely tulajdonosainak.
Mára pedig azt a fajta minőséget tudja megteremteni a webhely használhatóságnak, amiért cserében a felhasználó fizetni is hajlandó, amibe eddig nem látott megoldással és sikerrel generálható a hirdető. 
Az Apple iPhone és a közelgő iPad példáján lehet, kell értelmezni mit is jelent korunkban a UX megkerülhetetlensége. Az eltalált felhasználói igény a kényelmi szolgáltatások, a máshol nem található tartalom társulva a máshol át nem élhető fogyasztási élménnyel. Mára már tény: az internet felhasználó az így felkínált tartalomért fizetni is hajlandó. Az így felkínált termékek pedig rendre eredményesebb eladásokat mutatnak a hagyományos webáruház értékesítés számaihoz képest. Gyorsan lépjünk is tovább, mert ez az Apple sikere!
Még akkor is, ha tudunk rá eladható alkalmazást fejleszteni.
Építsünk saját eszköz-független UX sikert webhelyünknek.
Mára el lehet mondani minden eszköz és kényszer adott a siker eléréséhez. Ne feledjük a tökéletes Web UX az, aminek használatához egyetlenegy szoftver a web böngésző elegendő.
De mit tegyenek a Termék Tulajdonosok, a Kiadók?
El kell azon gondolkodniuk létezik-e saját egy mondatban elmondható sztorijuk. Azaz  van-e a kezükben olyan dolog, ötlet, ami alapjául szolgálhat az egy mondatnak. Azaz alapja lehet saját felhasználói élmény témájának.
A sztorihoz igazodóan nem árt egy start állapotfelmérést elvégezni. Számos elhibázott beruházást, fejlesztést, HR lépést lehet ennek segítségével elkerülni. A szükséges lépések meghozatalához pedig elengedhetetlen. Mindezek után történhet meg:
A UX tervezése
Tartsuk szem előtt a legfontosabb szabályt: mindent a felhasználó szemszögéből kell nézni, vizsgálni, felmérni! 
Tehát még nem célokon, feladatokon és forgatókönyveken gondolkozzunk, hanem azokon az érzéseken, amik a felhasználói élményből táplálkoznak és azokon az összetevőkön/tulajdonságokon, amik hozzájárulnak ezekhez az érzésekhez. A legideálisabb helyzetben első körben eljuthatunk saját élmény témánk meghatározásáig.
(Az élmény téma olyan átfogó meghatározás vagy kifejezés, ami magába tömöríti az élmény értékét és lényegét, amit a felhasználónak átadni szándékozunk. Lényegében az élmény téma határozza meg a termék/szolgáltatás/rendszer mibenlétét a termékkel kapcsolatba kerülő felhasználó szemszögéből.)
A tervezés végeredményként pedig eljutunk, akár ehhez hasonló gondolatkörbe tartozó UX témához:
A te ízlésed a mi ízlésünk.
Tudjuk, mit szeretsz. Azt akarjuk, hogy elsőként juss hozzá.
Soha többé nem maradsz le egy eseményről sem.
Gyűjts információkat azokról a dolgokról, amiket látni akarsz. A neked tetsző módon.
Tarts kapcsolatot.
Fedezz fel valami újat. Szerezd meg elsőként.
Egyszerűbben: a passzív fogyasztás kényelme, öröme az aktív fogyasztás, kapcsolattartás lehetőségével.
A fent kapott tömörséget oldva tanulmányozásra javasoltak, a teljesség igénye nélkül, a következő területek:
- adat vizualizáció, infografika
- soundslide, videó újságírás, vizuális újságírás
- tartalomkezelő, kurátor
- web showtime, hírfolyamok integrálása
- Ajax, HTML5, CSS3, SVG
- real-time, szemantikus web, web 2.0 közösségek
- érintőképernyős eszközök specifikációi