2010. szeptember 30., csütörtök

Leonar3Do iPont 3D web - álom vagy valóság?


Természetesen mindenki örömmel fogad olyan híreket, hogy a magyar fejlesztések úgymint az iPont 3D Tv készülék vagy a Leonar3Do, komoly eséllyel nyomulnak a 3D üzlet világ élvonalában. De hol lehet nyerő a 3D világa? Hol és milyen kompromisszumok mellett fogadja el azt a fogyasztó?
A film világának úgy tűnik, megváltást jelentet a 3D. Ezen felbuzdulva a TV ipar sem akar kimaradni. Bár inkább csak a zavaró jelei látszanak az épp most zajló CRT és (hagyományos tv készülék) a digitális átállásban. Az egy két éve vásárolt "lapos" készüléket "megint cseréld most 3D-re" tömegesen nem fog bejönni! És akkor nem említettük, ami a moziban vállalható kompromisszum az a nappaliban nem biztos: a szemüveg. A magyar iPont igaz pont erre kínál megoldást a maga szemüveg nélküli technológiájával. Itt azonban azt kell bevállalni, a térhatás csak 5 kijelölt nézetben látszik. Vagyis nem mindegy a nappaliban hol ülsz. 
//A 3D Tv tartalom se mostanában lesz tömeges mérvű annak költsége illetve a technológia kiforratlansága okán. Na és a fogyasztó tartalom fogyasztási szokásába is nehezen illeszthető a mindent 3D-ben. Ezért is van az, hogy eddig a sport és pornó tartalomipar nyomulna a 3D-és műsorok előállításban. Érdekes a reklámipar viszonylagos érdektelensége. A dilemma oka talán az lehet, milyen módszerrel lehet hatékonyan átvinni az üzenetet miközben a néző elájul a 3D látványától. Az Avatar sikerét se a forgatókönyv okozta.// 
Nehezen megvalósítható a tökéletes felhasználói élmény. A 3D élményéhez hozzátartozik a kijelző mérete is. Mennél nagyobb annál jobb. Épp ezért kérdéses mire is lesz jó a 3D egy 4-5 colos mobil kijelzőjén. Olyan újkori kacsintós zsebtükörre emlékeztető jópofaság bár, itt a nyeles fésű nem tartozék:) A fényviszonyra is érzékenyek  a 3D megoldások. A csalódások elkerülése végett ez még nem az a bizonyos körbejárható 3D világ, amit pl. egy sisakos virtuális térben átélhető.
A háromdimenziós web első nyertese vélhetően a játékipar lesz. Nem kell másra gondolni a siker elérésekor csak az mire képes és mire vehető rá egy Játékos. Az ezt kiszolgáló webGL már rendelkezésre áll. A Képernyő "átfedések" miatt természetesen siker aspiráns lehet az erre felkészített videó megosztók is. Mégis talán a legérdekesebb vonal a háromdimenziónált webáruházak lesznek. Legkönnyebben ők tudnak majd háromképernyő tartalmat előállítani, ahogy realizálható 3D-és többletbevételt is. Meglepő állítás annak ellenére, hogy anaglif termékképekkel, videókkal ez már most is megvalósítható lehetne. A promóció is sikeres lehet a printtermékekbe helyezett anaglif szemüvegen keresztül. A felhasználói élmény megfejtése és megvalósítása azért komoly kihívás ebben az esetben is. De korántsem reménytelen.
Azért még 3D operációs rendszerről még ne álmodozzunk. A 3D-és navigáció a mai napig nem bírta átütni a felhasználói képesség gátjait. Vélhetően ez nagyon sokáig így is marad annak ellenére, hogy már létezik Project Natal féle "távirányítás".
Rátai Dániel zsenialítása abban fogható meg, hogy a háromdimenzó olyan területét találta meg Leonar3Do találmányával ahol a 3D megélése alkotással a tevőleges részvétellel társul.
Varázsceruzája hegyén át 3D-és Teremtővé válunk. A szemüveg ebben az esetben az elmélyülést biztosítja mintsem zavaró lenne. A világpiacon egyelőre páratlan páros a Leonar3Do + iPont. Ha valamit lehetne ehhez kívánni az egy magyar fejlesztésű 3D nyomtató. De ne legyünk telhetetlenek. Ha mégis akkor álljon itt az öregek gyerekkorának rajzfilmje: A Varázsceruza:) Szabadon eldönthető mára mi lett a gyerekkori álmokból.